Et av spørsmålene jeg oftest får gjennom sosiale medier er: hvordan kan jeg skaffe meg sponsorer og leve av det å være på tur? Jeg skulle ønske det var et like enkle svar som spørsmålet i seg selv, men dessverre er det ikke en setning som magisk vil gjøre alle til en eventyrer. Jeg vil likevel prøve å dele noen av mine tips og erfaringer om hvordan jeg endte opp der jeg er i dag, og hvordan jeg ville gått frem om jeg skulle startet på nytt. Tilslutt skal jeg dele mitt beste tips til hvordan du virkelig kan skille deg ut og bli super attraktiv for eventuelle samarbeidspartnere. For jeg tror jeg vet hva som kan bli tidenes gullgruve for de som vil prøve å leve mer av eventyrene sine fremover.

Jeg husker godt da jeg gikk på barneskolen og leste boken til Lars Monsen fra Norge på langs, men det var ikke selve turen som jeg var mest interessert i. For det var et lite kapittel bakerst i boken dedikert til «hvordan skaffe seg sponsorer» Jeg husker jeg leste det med lupe, bare for å være sikker på at jeg forsto hvordan jeg burde gå frem da jeg ble eldre og jeg selv skulle bli en eventyrer. Jeg husket fortsatt at han fremstilte det som en enkel oppgave, og at sponsorer ofte ville stå i kø om du skulle ut på en litt lengre tur. Jeg har derimot skjønt at mye har endret seg siden den tid, og at det sjeldent er så enkelt å skaffe seg samarbeidspartnere for en tur i dag. Så hvordan gikk jeg frem for å kunne samarbeide med noen av de største merkevarene nasjonalt og internasjonalt når det kommer til turutstyr, og hvordan ville jeg gått frem i dag om jeg skulle gjort alt på nytt?

Jeg vil starte med å si at det sjeldent er noen snarveier til suksess, og som mye annet her i livet har jeg troen på å bygge stein på stein. Det handler om å lære, øve og repetere. Ja et sykt kjedelig svar tenker du sikkert, men det er nok realiteten. Jeg skal likevel prøve å gå litt mer i dybden om hvordan jeg ville gått frem om jeg skulle startet helt på nytt for å prøve og leve av hobbyen min nå. I dag har vi faktisk tidenes muligheter til å vise frem hva vi holder på med og la andre ta del i reisen vår. Her er definitivt både Youtube og Instagram gode arenaer, og Facebook er dessverre etter min mening mindre aktuelt nå, men det betyr ikke at det ikke kan være et fint supplement. Uansett hvilken plattform man skulle ende med tror jeg det er viktig å være konsekvent og konsistent med det som deles. Mener du at du kan poste en god film i uken og to bilder om dagen så starter du bare med det, men vær sikker på at du kan følge opp dette over en lengre tid (les over et år). Jeg tror det uansett er viktig å bare hoppe ut i det og igjen bruke tid på å lære, øve og repetere. Om du allerede tenker at dette høres spennende ut vil jeg bare anbefale deg å kaste deg ut i det, for det om det er litt skummelt i starten.

Greit du har hoppet ut i det og du har kanskje begynt å finne din egen stil og har lært masse nytt som du tar i bruk. Da er det tid for å gå det neste steget og her ville jeg fortsatt det gode arbeidet, men prøvd å bli enda mer profesjonell i det jeg holdt på med. Her kan det for eksempel være aktuelt å lage seg en nettside som kan vise hvilke turer du har gjennomført og materiale du har produsert. Dette viser at du virkelig er seriøs i det du holder på med og gjør at du kan skille deg ut enda mer fra mengden.

I denne fasen begynner det også å bli viktig å ha en viss aning om hva leverandørene ser etter når de skal inngå samarbeid. Typiske stikkord som dukker opp når jeg diskuterer med samarbeidspartnere om hva de ser etter er dette ofte nevnt: vi ønsker å kunne samarbeide over lengre tid fremfor en enkelt tur, vi vil ha de ekte opplevelsene og de som forteller de gode historiene, vi må også få noe tilbake som har verdi for oss og vi ønsker oss folk som virkelig brenner for det de holder på med.

Med dette i bakhodet kommer det siste punktet, hvordan skal man egentlig komme i kontakt med relevante samarbeidspartnere? Her er det mange forskjellige veier til målet og det bestes er nok om de som vil samarbeide kontakter deg direkte fordi de har sett det du har gjort. Andre måter som jeg har inntrykk av at fungerer godt er å delta på konkurranser som går på «å bli en ambassadør», dette er gitt at du har bygd opp en solid nok portefølje til at du har gode sjanser til å bli valgt. Den vanligste måten mange likevel vil ende opp med er å spørre om et samarbeid over e-post, og igjen tror jeg det er spesielt viktig å skille seg ut og vise profesjonalitet når du skal kontakte relevante folk. Jeg pleier som regle å lage en PDF på 5-7 sider som forteller om meg selv, hva jeg har gjort, hva jeg skal gjøre fremover og tilsutt hva jeg trenger og kan tilby tilbake. Det er også viktig at du linker til alle kanaler og hjemmesider du har da dette på mange måter er din portefølje for hva du kan levere. For å få lit inspirasjon vil jeg anbefale å google «pitch deck» her vil du også få tips til layout og oppsett av denne PDF’en.

Tilslutt er mitt siste tips til hva jeg tror definitivt er en av de beste måtene å kunne skaffe samarbeidspartnere, og samtidig få deg til å skille deg ut på en fantastisk måte. Dette er nok noe så enkelt som å kunne lage dokumentarer eller filmer fra turene. Da jeg besøkte Gore Tex sitt hovedkontor i Europa sa de at rett ut at om større turer ble filmet var det nesten alltid aktuelt å støtte i en eller annen form. Det er selvfølgelig nødvendig at filmen er av en viss kvalitet om dette skal være aktuelt, så her er det bare å trene. Dette har også vært en av mine store døråpnere og noe jeg de siste 3-4 årene har jobbet veldig aktivt med film for å lære meg og bli bedre på denne kunsten. Så nå i sommer har jeg derfor virkelig kost meg da jeg har fått filme en dokumentar fra Svalbard som jeg virkelig gleder meg til å jobbe på de nesten 6-10 månedene, og denne tror jeg definitivt kan være med på å åpne enda flere dører fremover.

Så nei det er ingen gode snarveier som vil føre deg direkte i mål dessverre, så jeg vil nok si at det hele handler om å virkelig ha en lidenskap for dette om du ønsker å bevege deg ned denne veien. Fordi det er mye hardt arbeidsom som ligger i vente, men skulle du få mulighet til å få deg noen samarbeidspartnere tror jeg det er viktig å ha tenkt over på forhånd om du ønsker at fritiden din også skal bli som en jobb, eller om du heller vil være helt fri på tur uten noen forpliktelser underveis og i ettertid? Og for å runde av så vil jeg si at er viktig å samarbeide med folk og merker du virkelig har troen på, for velger du det første som dukker opp kan dette resultere i at du lukker noen dører hos det som kanskje er ditt drømmemerke. Er du fortsatt klar for å hoppe ut i dette eventyret så hadde det vært veldig morsomst om du sendte meg en melding på Instagram og fortalte om hvordan det går, jeg heier på deg!

Print blogginnlegg her