En fantastisk måte å se Telemark på er via kanalen som strekker seg fra Dalen i nord til Skien i sør. Kanalen er 105 km lang og har store variasjoner i landskap og terreng.

Klare i Dalen

I 2018 padla vi Telemarkskanalen i kano og her vil jeg fortelle litt om turen og hvorfor jeg anbefaler alle å ta denne turen. Vi er meg, min kjæreste Miriam og hunden Birk, som kun var 7 mnd gammel.

Det var på grunn av Birk vi endte med kano. Det er ikke like lett å ha med en hund i for eksempel kajakk. Vi var utrolig usikre på hvordan Birk ville oppføre seg i kano, men det viste seg å være over all forventning.

Vi starta turen i Dalen. En lang kjøretur fra Porsgrunn på omtrent 2 timer. Vi var så heldige å ble kjørt og droppet av i Dalen, men hit går det også buss. En annen mulighet er å sitte på en av kanalbåtene fra hvor det måtte passe.

I Dalen hadde vi leid kano, årer og vester. Det er også mange steder å sove der om man skulle komme seint.

Etter å ha snakket med mannen vi leide kano og utstyr av, var det bare å finne seg en kano langs vannet og starte turen.

Langs hele kanalen er det fine steder å sette opp telt eller ta seg en rast. Vi valgte å ikke padle så veldig langt første dagen og fant en fin teltplass på en strand.

Victoria som er på vei oppover mot Dalen.

Det som er så bra og gjør at alle kan gjennomføre en sånn tur, er at det går 2 båter i trafikk mellom Dalen og Skien hver dag. Så man kan starte eller stoppe turen hvor enn man vil!

Vi hadde avtalt med "kanomannen" at når vi var ferdige med turen, kunne vi bare sende kanoen med båt tilbake til Dalen.

Det er mange sluser langs kanalen og slusenes funksjon er å heve eller senke båtene og store kammer blir fylt opp med vann. Slusene fungerer også som "bussholdeplasser" hvor man går av eller på.

Det er også mulig å sykle langs kanalen og det er veldig populært og for eksempel ta kanalbåtene opp til Lunde for så å sykle tilbake til Skien.

Dag 2 kjente alle 3 at kano var tungt og til tider kjedelig greier. Man padler på en måte alltid for å komme rundt neste odde, og Bandak som vi befant oss på da er stort! Så neste odde tok lengre tid enn vi hadde trodd.

Natt nummer 2 sov vi på en øy. Fantastisk å kunne sove på sin egen øy! Det gjorde også at vi var mindre bekymret for Birk og han fikk lov å snuse rundt så mye han ville.

Været snudde og dag 3 ble det regn og kraftige vindkast! Heldigvis blåste det sørover og vi fikk medvind. Etterhvert brøyt det opp og solen kom frem.

Men værmeldingen for de kommende dagene var meldt storm.

Vår egen lille øy

Stormen ble stadig utsatt og vi var fortsatt ved godt mot. Vi hadde passert Fjågesund og Kviteseid og det var lange dager med godt vær.

Dag 4 ble turens fineste med helt fantastisk vær! Men dessverre var værmeldingen klar. Stormen kommer i morgen.

I løpet av dag 4 kom vi inn til Lunde. Av hensyn til været valgte vi å gi oss her.

Allikevel ble det 68 km padling på oss, og vi var godt fornøyd. Men ble enige om å fullføre stykket fra Lunde til Skien neste sommer.