Reisen har tatt meg over langstrakte vidder, langs sildrende bekker og over skremmende breer. Dype skoger har blitt passert og spisse tinder besteget. Det flotte været som jeg har fått i mai har gjort at jeg har trukket opp i høyden, og det gang etter gang. Med ski på bena, deilige temperaturer og nærmest skyfri himmel har jeg fått se Sunnmørsalpene fra det jeg tror er områdets beste side!

Og Sunnmørsalpene er litt av en naturskjønn perle. Smak litt på denne herlige skildringen fra Kristofer Randers:

I hjertet av Sunnmøre brer seg den vidunderlige alpeverden av høye, steile, takkete fjell, som utgjør Sunnmøres største severdighet og frembyr det mest slående bilde av dets eiendommelige og storslåtte natur. Og midt i dette kaos av egger og topper, der skjærer Hjørundfjorden seg inn mot sør som en mektig kile, 36 km lang og et par kilometer bred.
- Kristofer Randers(1980)

Ved foten av Slogen ligger hotellet fra 1891. Hotellet som er kjent for alt fra spøkelseshistorier til dets nærhet til storslått natur. Foto: Matias Myklebust

Stoppestedet for eventyrere, konger og dronninger og deg!

Rundt Hjørundfjorden på Sunnmøre finner du Sunnmørsalpene. Et område kjent for sine spektakulære topper med flott fjordutsikt. Området har lenge vært godt kjent blant skientusiaster, men også kongelige, forfattere og kunstnere har vendt til det naturskjønne området i over hundre år.

Det gamle, herskapelige hotellet Hotell Union Øye har huset mange kjente mennesker og vært et sted for rekreasjon, stillhet, eventyrlyst og historie. Å spasere gjennom hotellets ganger er som å reise i tid, og det var klart jeg måtte legge turen innom når jeg skulle gå i Sunnmørsalpene!

Sammen med filmskaper Matias Myklebust fikk jeg bo på Hotell Union Øye og bruke det som utgangspunkt for turen opp Slogen.

Fra disse herskapelige gangene er det få meter til et eldorado av turmuligheter. Her er det bare å velge å vrake blant områdets mange fot- og skiturer.

Så mange topper å velge mellom - Hvor skal man begynne?

Jeg har besøkt veldig mange fine steder i Norge og fått gått tusenvis av høydemetere både det ene og det andre stedet. I disse dager synger skisesongen på sitt siste vers med stigende snøgrense. Likevel vil verken jeg eller snøen gi helt slipp på topptursesongen. Derfor fikk jeg lagt inn en del topper i kalenderen og koste meg med fin slusj, tykke lag med solkrem og herlige folk!

Men hvilke topper valgte jeg å bestige?

Det er alltid veldig moro å gå på tur med kjentfolk. Jeg prøver å høre på deres råd og gå på de plassene jeg blir anbefalt. Av og til er det ukjente perler. Andre ganger de mest kjente og kjære turdestinasjonene.

Populære turer og det ikke helt uten grunn!

Denne gangen ble det i stor grad populære toppturer som sto på agendaen. I Sunnmøre gikk jeg følgende topper:

• Kolåstinden(1432 moh)
  • Nordre Sætretind(1365 moh)
  • Skårasalen(1542 moh)
  • Slogen(1564 moh)

Så sent på sesongen er det lurt å sikte seg inn på topper der det er mulig å starte relativt høyt. Da slipper man lang innmarsj med ski på sekk og kan spenne på seg skiene så fort som mulig. En utfordring man likevel ikke kommer unna er alle bekkene med smeltevann - De må passeres med eller uten ski på sekk.

Til tross for svært skiftende værmeldinger har jeg vært heldig med været. Mange jeg har truffet på i det siste synes det ser ut som jeg aldri har dårlig vær. Og det beste av alt er at det nesten stemmer :)
Her bader toppen av Kolåstinden i sol!

Når du går på topptur i Sunnmørsalpene er du omgitt av storslåtte fjell og daler. Her ser det ut til at Anne May Slinning nyter tilværelsen!

På toppen av Kolåstinden er det vanskelig å ikke være fornøyd! For en nydelig utsikt! Fjell så langt øyet kan se!! Iselin Næss ser ut til å kose seg like mye som det jeg gjorde!

Med Standalshytta som utgangpunkt

De to toppene, Kolåstinden og Nordre Sætretind, hadde Standalshytta som utgangspunkt. Vi kunne spenne på oss skiene rett utenfor hyttadøra og fikk da over 1000 høydemeter i bena før vi sto på toppen. Av de to toppene ble nok Kolåstinden min favoritt. Utsikten var fantastisk og bør absolutt oppleves!

Skårasalen - Både fantastisk skikjøring og utsikt!

Fjellet Skårasalen er lett tilgjengelig og har et veldig godt rykte som skitopp. Magasinet Fri Flyt har tidligere kåret Skårasalen til en av Norges fineste toppturer og med sin upåklagelige fjordutsikt og flotte flanker. Her kan de aller fleste finne mye moro enten om man foretrekker bratte renner eller fine, vide fjellsider.

På vei opp Skårasalen med Matias Myklebust. En fin tur som går fint å ta på kvelden etter jobb.

Mot nordøst skjærer fjellet mange hundre meter rett ned. Et vakkert syn fra avstand, men se opp for skavlen!

Så var det dronningen da

For jeg kunne ikke reise fra Sunnmøre uten å ha gått på selve dronningen av Sunnmørsalpene!

Jeg satt i vannkanten og tittet opp på Slogen som fortsatt nødt den siste kveldssola. Det var da jeg bestemte meg. Den toppen ville jeg stå på toppen av!

Siste høydemeterne ble skiene bært på sekk.

Slogen

Og to dager senere var jeg på vei opp sammen med en gjeng skikjørere bosatt i Volda. Vi gikk inn Langesæterdalen før vi fulgte ryggen av fjellet fra øst til vest. Turen bød på lenger innmarsj enn de andre toppturene, men vi fikk en slak og fin oppstigning før vi endret kursen vestover.

Å stå på toppen av Slogen var helt spesielt og hadde det ikke vært for at ettermiddagssnøen ble hardere for hvert minutt som gikk, så hadde vi trolig vært der oppe enda lenger - og det til tross for at vi hadde nytt utsikten fra toppen i noen timer allerede. Rundt oss var nemlig et hav av hvitkledde tinder omkranset av mørkeblå fjorder, grønne daler og et og annet mektig vassdrag som gjorde det hele til litt av et eventyrland.

Se filmen under og du vil forstå hvor utrolig vakkert Sunnmørsalpene er!

Hit bør du dra og hit skal jeg tilbake!

Usikker på om du skal besøke Sunnmørsalpene? Hopp i det! Bestill billetter og gå blant fjord og fjell du og!!