Det er en knapp uke til turen min avsluttes på Eidsbugarden i Jotunheimen. Nå på tampen av året hadde jeg lyst til å utforske litt mer av det Hedmark har å by på. Jeg satte meg derfor på toget til Alvdal med mål om å oppleve et område jeg aldri tidligere har gått i. Målet er nådd og jeg må si jeg ble overrasket over det som møtte meg!

Turområder så langt øye ser - og enda lenger.

Jeg fant frem kikkerten og tittet bort på fjellene i horisonten. Jeg var omkranset av kjente turperler som Rondane, Dovrefjell og Femundsmarka - områder jeg har utforsket i løpet av det året jeg har tilbakelagt. Nå var jeg plutselig i et område jeg har hørt veldig lite om fra før. Et område som på mange måter kommer litt i skyggen av de kjente perlene.

Et fantastisk turområde

Da planene ble endret på torsdag spurte jeg om tips på Instagram. Meldingene har strømmet på og selv om jeg ikke har klart å svare på alle sammen er jeg veldig takknemlig for alle turtipsene jeg har fått de siste dagene. De sikkert over hundre turtips-meldingene som har tikket inn i innboksen min har fått meg til å skjønne at området jeg har befunnet meg i er et aldri så lite tureldorado.

Jeg har nesten ikke fulgt stier de siste dagene. Bakken har stort sett vært dekket med myk lav og mose, noe som har vært veldig behagelig å gå på.

Spenn på deg sekken og utforsk Alvdal du og!

Det interessante har vært at tipsene har dekket de aller fleste fjell og daler i området. Jeg trekker slutningen at hele området er dekket av masse fine turer og folk har funnet sin egen lille favoritt blant det store spekteret av muligheter. At folk har ulike favoritter gjør også at det store naturområdet føles stille, fredelig og uberørt.

Skal jeg trekke frem et par turtips som har godt mer igjen enn andre så er det Alvdal Vestfjell, Sølnkletten(1827 moh.), Forollhogna og Tronfjellet(1665 moh.) Av disse fikk jeg bare gått sistnevnte.

Så hvilke turer gikk jeg?

Jeg planla å krysse Alvdal Vestfjell, men på grunn av NRK-sending endret jeg planene. Jeg gikk heller nærtliggende fjelltopper rundt Alvdal. Oppholdet startet med en rundttur på Skarvklettan, der jeg startet med en overnatting på Høgkletten(1020 moh.). Derfra gikk jeg innom Klettan(996 moh.) og Vorda(962 moh.) På denne rundturen møtte jeg faktisk ikke et eneste menneske!

Camp på Høgkletten. På grunn av lite jord måtte jeg ty til steiner for å få teltet til å stå godt i vinden.

Her var det nesten ikke stier å oppdrive. Men det var absolutt ikke noe problem, for terrenget var perfekt å gå i.

"Norges fineste topp som nesten ingen vet om"

Dette ble jeg fortalt før jeg skulle ta turen opp på den 1665 meter høye toppen. Tron, også kalt Tronden og Trondfjellet, er frittstående og kan by på utrolig flott utsikt. På solskinnsdager kan man se langt inn i Rondane og Dovrefjell.

To par Alfasko på tur.

Med til Tron var Anne Nesteby fra Alvdal. Hun har vært på Tronfjellet mange ganger tidligere og var godt kjent i området.

Nydelig utsikt fra toppen.

På toppen rager to store antenner i været. Da den eldste antennen ble bygget på 1960-tallet ble det bygget vei opp til toppen. Veien blir holdt vedlike den dag i dag og kan skilte med andre plassen i kategorien "Norges høyest beliggende bilvei".

De fleste som var på Tron i går kom med bil. Anne og jeg gikk naturligvis til fots og gikk stort sett på fine stier. Bare på toppartiet ble grusveien benyttet - og der var det rimelig bratt!

Fra toppen fikk vi førsteklasses utsikt og nydelig sommervær:)

Utsikten fra Tron i går. Glomma ligger langt der nede, så elegant og mektig!

Rolig kveld i teltet. Her med nydelig utsikt over det skogkledde landskapet.

Må utforske mer!

Da jeg lå og slappet av i teltet i går kveld ble jeg liggende å tenke på alle de turene jeg hadde blitt anbefalt å gå. 4 dager i Alvdal var visst alt for lite og selv om jeg fikk sett fjellområder på begge sider av Glomma har jeg bare fått oppleve et lite knippe av alt dette naturskjønne området har å by på.