Fra amerikansk fastland kunne jeg skimte øyriket langt der ute. Solen stekte og jeg skulle bli med en kompis ut på Channel Islands National Park, der han jobber som guide. Å dra ut til Channel Islands er som å dra tilbake i tid. Det er vilt og vakkert, og uten fastboende. Øyriket er så godt som lagt til rette for eventyr – både til lands og på vanns.

Billetter til fergen kan kjøpes her.

Bare fergeturen ut til Channel Island National Park i seg selv var et lite eventyr. Allerede da fikk jeg oppleve det yrende dyrelivet som var er ute langs kysten av California. Enorme hvaler kom opp for å puste og delfinene lekte i kjølvannet av båten. Fra tid til annen var det til og med en og annen sjøløve som brøt vannflaten og tok seg et skikkelig hopp. Hver gang dro jeg så klart frem kamera, men til ingen nytte.. Dyrene forsvant alltid like fort som de kom.

Den aktive ferien

Fergen tok meg og turutstyret fra Ventura til Scorpion på Santa Cruz Island. Sammen med aktive familier og vennepar gikk jeg i land og vi hadde alle mye å se frem til. Folk skulle dykke, snorkle, padle kajakk, gå på tur, fiske, campe og utforske fugle- og dyrelivet.

Denne gangen hadde jeg med meg Alfa Ramble Advance.

Som den turgåeren jeg er, startet jeg like gjerne oppholdet med en fottur på øya. Blant stupbratte klipper og knusktørre sletter gikk jeg. Fuglene suste forbi, firfislene pilte over stien foran meg og en og annen rev smøg seg rundt i håp om å finne mat. Siden jeg var i en nasjonalpark var det restriksjoner for hvor jeg kunne gå, men øya er godt tilrettelagt med turstier på kryss og tvers.

Jeg gikk til Cavern Point før jeg tok turen bort til Potato Harbour.

Kart over Santa Cruz Island. Hentet fra National Park Service.

Fra Cavern Point var utsikten mot fastlandet nydelig. Det brune, ørkenaktige landskapet møtte det blå havet og i horisonten kunne jeg skimte det amerikanske fastlandet med Santa Barbara og Ventura. Under meg seilte fuglene forbi.

Det vekslet mellom grusvei og mindre stier.

Turen til Potato Harbour kategoriseres som vanskelig, men i norsk standard vil jeg si den var lett. Med turen innom Carvern Point ble nok rundturen på litt over en mil. Med flott utsikt over kystlandskapet er det virkelig en tur å anbefale.

Potato Harbour. En liten idyllisk bukt midt på øya!

Go Explore

Etter fotturen fikk jeg på meg våtdrakten og ble med guide og kompis, Bjørn Kallerud, ut i kajakk for å utforske noen spektakulære grotter. Noen passasjer var utrolig smale og for å komme gjennom gangene som ble fylt med vann, måtte vi av og til time det helt rett for å ikke bli slått opp i taket av bølgene som kom og gikk. Til tider sketchy, men en opplevelse som ble etterfulgt av snorkling blant store og små fisk i alle slags farger. Med harpun fanget vi dagens middag, som til slutt ble en deilig fisketaco utenfor teltet.

Jeg tror jeg satt opp teltet på den eneste ordentlig grønne sletten man kan oppdrive på Santa Cruz Island.

Mørket kom, og en himmel krydret med stjerner lyste opp det ellers mørke landskapet.

Bjørn Kallerud på vei ut i dagslys. En av de få grottene uten urolig vann.

Siste dag på Santa Cruz tilbrakte jeg på tur med Channel Islands Adventure Company. Vi dro ut på det de kalte ”Den Ultimate Sjøgrotte Tur”. På fire timer dro vi inn i grotte etter grotte, og på det lengste var vi hele 200 meter inni fjellet. Ikke en eneste lysstråle klarte å ta veien til enden av grotten  og uten lommelykt ville det vært total mørke. Min plan var å ta en del bilder i grottene, men uten vanntett kamera og med urolig sjø, ble det lite bilder fra grottene.

Padler inn i det ukjente.

Er du på jakt etter en annerledes og spennende opplevelse? Da bør grotteturene på Santa Cruz Island vurderes!

For meg er neste stopp fjellene ved byen som huset vinter OL i 2002, Salt Lake City.