Påsken har kommet, og den kom med et smell. Strålende sol fra skyfri himmel, og allerede har det vært flere perfekte dager i fjellet! I dette innlegget skal jeg fortelle om to nydelige vårskiturer på Nordmøre. En velkjent tur hvor du nesten garantert ikke blir alene, og en mer skjult perle hvor du kan gå i egne tanker. En folkekjær topp og en litt bortgjemt dal.

DRONNINGKRONA (1816)

Dronningkrona (1816 moh.) er en vårski-klassiker på Nordmøre. Den luftige toppen med bra utsikt og bra nedkjøring er, ikke overraskende, på manges liste over mål hver sesong. Den ligger i Sunndalsfjella, og er bare én av utallige topper man kan bryne seg på i området.

På vei opp. Hovsnebba og Tussdalsnebba i bakgrunn.

Turen begynner ved parkering inne i Virumdalen. For å komme dit kjører man til Ålvundeidet i Sunndal kommune. Ta så av etter skilting til Innerdalen opp Virumdalen. Etter ca. 5 km kjøring kommer man til parkeringen ved Dalsbøgrenda. Herfra kan man enten gå over jordene (når det er snø) eller langs veien ca. 500 meter videre innover dalen til en steinmur som går opp mot ei løe. Herfra blir stien tydelig videre oppover lia.

Beregn mange pauser for å nyte utsikten!

Om våren må man regne med å ta skiene på nakken og beina fatt opp den skogkledde lia. Følg så dalen og kraftlinjen innover før du svinger opp mot Sandvikhaugen (1635 moh.). Man kan velge å følge dalen litt lenger og gå opp lenger mot selve toppen av Dronningkrona. Her kommer høydemetrene fort, og først etter rundt 1000 høydemeter kan man begynne å følge ryggen videre mot toppen. Det er viktig å ikke gå for nær kanten da det vanligvis henger store skavler der.

Oppe på toppen blir man belønnet med fantastisk utsikt i alle himmelretninger. På klare dager kan man se helt til Snøhetta og til og med Jotunheimen i sør. Ellers får man bra overblikk over toppene både i Trollheimen og Sunndalsfjella, og kan lett høste inspirasjon til neste tur. Den nærmeste toppen er Dronningkronas tvillingtopp Kongskrona. Den bredekte toppen er en mer krevende tur som innebærer krysning av bre, og er kanskje best egnet for de mest eventyrlystne av oss.

Kunne ikke bedt om bedre vær. Fantastisk utsikt milevis i alle retninger.

NAUSTÅBU

En mindre kjent turperle i området er skituren til Nauståbu i Naustådalen. Dette er en mer populær tur sommers tid, men om vinteren ligger dalen nesten øde.

Turen starter fra Kårvatn i Todalen. Derfra følges skilting mot Trollheimshytta via Naustådalen. Etter å ha kommet seg opp den første lia åpner dalen seg og man får se bakteppet for de neste kilometerne. Ved inngangen til dalen passerer man Naustådalssetra før man følger elva videre innover. Første del av dalen er ganske flat, og man går gjennom fjellbjørkeskog og over snødekte myrer. Så begynner dalen å smalne. Her kommer man til elvekrysning nummer to på ruten. Før snøen smelter for mye er dette ikke noe problem. Det er også en bro over elva, men den har vært ødelagt de siste årene.

Naustådalssetra ligger idyllisk til ved inngangen til Naustådalen.

Etter å ha krysset elven fortsetter man opp til skaret som leder til Naustådalsvatnet. Deretter er det bare å følge vannet inn til Nauståbu. Nauståbu er ei nødbu som ligger omtrent midt mellom Kårvatn og Trollheimshytta, og er ikke tiltenkt overnatting annet enn ved nødstilfeller. Likevel er det fint å gå inn dit og sette seg for å nyte finværet i solveggen.

Jeg gikk denne turen med randondee-ski i år, for tanken var å fortsette opp til noen av toppene rundt Nauståbu. Skal du gå bare ruta inn til bua og tilbake igjen, anbefaler jeg å bruke fjellski.

Godt og varmt i solveggen ved Nauståbu.