Jeg klarer ikke legge skiene på hylla helt enda. I morgen setter jeg kursen nordover for å delta på Ousland Exploration sin tur over Svartisen, Norges nest største isbre. For et eventyr det skal bli! 

Nå byttes Alfa Glittertind og stegjern ut med Alfas fjellskisko og fjellski. 

4 dager på isen

Dette er en tur jeg har gledet meg til lenge. Det er noe spesielt med isbreer. De er så mektige og uforutsigbare. Jeg kjenner hvordan spenningen får hjertet til å pumpe bare jeg tenker på bresprekker og utfordringer vi kan møte på vår vei. For dette blir noe ganske annerledes enn turen jeg hadde på Jostedalsbreen i fjor. Her settes det større krav til enkeltferdigheter og fysikk.

Skjermbilde hentet fra Ousland.no. 

Distansen som skal tilbakelegges er ikke mer enn rundt 46,5 km, men høydemeterne er mange og terrenget kan bli ganske så kuppert. Særlig i overgangen mellom øst- og vestisen. Vi går fra Svartisvannet i sør-øst og tar oss opp over 1000 høydemetre med ski og pulk. Deretter blir det virkelig noen opplevelsesrike dager over det spektakulære fjellplatået før vi ender ved Storglomvatn.

Vært rundt, men ikke på

I året som Alfas Eventyrer var jeg en del i området rundt Svartisen. Det er et naturskjønt område som det definitivt er verdt å utforske. Særlig godt likte jeg Saltfjellet (les om turen her), men også fjelltoppene nærmere kysten var flotte. Vil du ha en litt annerledes opplevelse kan Fykantrappen anbefales. 

Jeg fikk også inn litt kajakkpadling i opptreningen. Her med @tfbergen og @larskorvald. 

Forberedelser – Trening

Så hvordan forbereder man seg til en sånn tur? For min del har det vært en liten utfordring, da jeg tidligere i vinter falt stygt på ski og skadet rygg, hofter og ribbein. Det resulterte i noen måneder uten trening der særlig ribbeinsbruddet bød på utfordringer. Likevel har jeg klart å trene meg opp til det jeg tror er en god nok form. Jeg har trent variert med særlig fokus på basisstyrke og utholdenhet. Løping, gåing med sekk, skiturer og styrketrening har det blitt mye av i det siste. 

Jeg begynte rolig, men kjente overaskende fort at jeg hadde kapasitet til å komme tilbake til treningsrutine der jeg snittet på en økt om dagen. Jeg tror mengdetrening er nøkkelen om man skal gå på slike mini-ekspedisjoner, og nå krysser jeg fingrene for at kroppen kjennes bra ut også på denne turen. Det jeg er mest spent på er om ribbeinet har blitt sterkt nok til å takle de store belastningene som kan komme. Det er heldigvis en stund siden bruddet, men fortsatt har jeg en liten kul der bruddet var. En kul som fra tid til annet byr på litt smerter ved større påkjenninger - så jeg håper jeg kommer gjennom turen uten altfor store utfordringer.

Les hvordan jeg klargjør føttene for nye turer her

Forberedelser – Fotpleie

Jeg har fått gått en god del lettere turer med ski på bena i vinter, men de lange, tunge skiturene har måttet vente. Om føttene mine er klare for litt nye påkjenninger vil tiden vise, men jeg har fulgt tipsene i dette blogginnlegget og har hvertfall lagt et godt grunnlag for turen. 

Forberedelser – Pakking

Ousland Exploration har stilt med en svært god pakningsplan – så pakkingen burde i utgangspunktet gå lett. Det som skaper litt hodebry er det at jeg skal reise på turer på vei nordover og trenger litt annen type utstyr enn man trenger på isbre. Også kamerautstyr, batterier og annet elektronisk må klargjøres – så ved siden av eksamenslesing og trening går dagene i hovedsak til klargjøring og pakking. 

Hvilke sko jeg skal gå med har jeg ikke helt bestemt meg for, men det blir nok enten BC Advance GTX eller BC A/P/S GTX.

Gleder meg til alt er klart og jeg kan kjøre nordover i morgen tidlig. 

Pakking er ikke alltid lett - særlig ikke når man skal gå langt fra folk og mange ting er kritisk å ha med. Det nytter ikke gå tilbake å hente SD-kortet eller fyrstikkene når man er midt på breen. 

__

Er du nysgjerrig på denne turen? For oppdateringer følg @orset og @alfaeventyreren på Instagram.  

Print blogginnlegg her